• PT
  • Ajuda Contextual
  • Imprimir
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • LinkedIn
Você está em: Início > Programmes > Curricular Units > GS1201
Options
ATENÇÃO: Este site utiliza cookies. Ao navegar no site estará a consentir a sua utilização.

Sociology of Ageing 2

Code: GS1201    Acronym: SE2

Subject: 2023/24 - 2S

Teaching Area: Sociologia

Programmes

Acronym No. of Students Study plan Curriculum Years ECTS Contact hours Total Hours
LGS 8 Despacho 6311/08 4 ECTS

Hours Effectively Taught

TURMA1

Teóricas: 24,00
Forms: 0,00

Teaching - Hours

Teóricas: 2,00
Forms: 0,00

Type Teacher Classes Hours
Teóricas Totals 1 2,00
Sara Cristina Dias Melo   2,00

Teaching Language

Portuguese

Main literature

Lenoir, Rémi;L'invention du "troisième âge, Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 26-27, pp.57-82, 1979
Alves, H. et al.;Perfis sociodemográficos da população sénior de Vila Nova de Gaia: de privilegiados, a remediados e excluídos, Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto 35:11-43., 2018
Melo, S., Guedes, J., & Mendes, S. (2019);Theory of Cumulative Disadvantage/Advantage, D. Gu & M. E. Dupre (Eds.), Encyclopedia of Gerontology and Population Aging (pp. 1¿8).Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69892-2_751-1
Melo, Sara & Araújo, Lia (2018);Relacione-se com os outros, O. Ribeiro, C. Paúl (Coord.), Manual de Envelhecimento Activo. (2ª edição) Lisboa: Lidel.
Lalive d’Epinay, C. (2003). ;La retraite et après? Vieillesse entre science et conscience. Genève: CIG, n°2.
Fontes, A.P., Fernandes A.A. (2012);A Funcionalidade dos Mais Idosos (≥75anos): conceitos, perfil e oportunidades de um grupo heterogéneo". Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, p. 91-107 (Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v16n1/a10v16n1.pdf)
Guillemard, A.M. (2007) ;«Une nouvelle solidarité entre les âges et les générations dans une société de longévité» in: Paugam, S. (org). Repenser la solidarité. Paris : PUF, 2007.
Guillemard, A.M. (1996). ;«Vieillissement et exclusion» in : Paugam, S. (org). L’exclusion. L’Etat des savoirs. Paris: La Découverte

Supplementary Bibliography

Lopes, A. (2011) ;«Ageing and social class: towards a dynamic approach to class inequalities in old age» in: Malcolm Sargeant (ed). Age Discrimination and Diversity.Multiple Discrimination from an Age Perspective. Cambridge: Cambridge U. Press.

Literature Notes

A docente poderá fornecer outros documentos de apoio que serão disponibilizados na pasta de documentos da disciplina no Sigarra.


Assessment Components

Description Type Time (hours) Conclusion Date
Attendance (estimated)  Lessons  32
  Total: 32